Algemene voorwaarden

FS Solutions BV, per 27 mei 2019

ALGEMENE VOORWAARDEN

 

van

 

De besloten vennootschap FS SOLUTIONS B.V., KvK-nummer 08139768,

gevestigd te 7472 DD Goor aan de Klavermaten 63

 

 

Gedeponeerd op 27 mei 2019 bij de rechtbank Overijssel, zittingsplaats Almelo onder nummer 29/2019.

 

 

Artikel 1.             Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

“FS Solutions”: de besloten vennootschap FS Solutions, gebruiker van deze voorwaarden;

“aflevering”: het feitelijk ter beschikking stellen van de te leveren zaken aan de koper/opdrachtgever;

“schriftelijk”: hieronder wordt mede verstaan per fax of e-mail;

“consument”: een koper/opdrachtgever die een natuurlijke persoon is en niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf

 

Artikel 2.             Toepasselijkheid van deze voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsbetrekkingen waarbij FS Solutions als verkoper, leverancier van zaken en/of dienstverlener optreedt. De toepasselijkheid van door de koper/opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  2. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing.

 

Artikel 3.             Offertes en totstandkoming overeenkomst

  1. De door FS Solutions gemaakte offertes zijn geldig gedurende dertig dagen, tenzij anders aangegeven. De overeenkomst tussen FS Solutions en koper/opdrachtgever komt slechts tot stand, indien FS Solutions de ontvangst van de door de koper/opdrachtgever aanvaarde offerte binnen zeven dagen na ontvangst daarvan schriftelijk aan de koper/opdrachtgever heeft bevestigd.
  2. De in een offerte gemelde prijzen zijn exclusief btw tenzij anders aangegeven.
  3. FS Solutions is gerechtigd kosten in rekening te brengen voor de door haar verrichte voorbereidende werkzaamheden, indien deze niet leiden tot een overeenkomst.

 

Artikel 4.             Aflevering

  1. Tenzij anders overeengekomen, geschiedt aflevering af magazijn FS Solutions (Ex Works). Wanneer er als leveringsconditie één van de “incoterms” is overeengekomen, zullen de op het moment van het sluiten van de overeenkomst geldende incoterms van toepassing zijn.
  2. De koper is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop deze aan hem worden afgeleverd. Indien de koper de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de aflevering, zullen de zaken worden opgeslagen voor risico van de koper. De koper zal in dat geval de aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslagkosten en vervoerskosten verschuldigd zijn.

 

Artikel 5.             Levertijd

  1. Een overeengekomen levertijd is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet tijdige levering dient de koper FS Solutions derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
  2. De levertijd gaat in zodra de overeenkomst is tot stand gekomen en FS Solutions in het bezit is van alle door de koper/opdrachtgever te verstrekken gegevens en eventueel te verstrekken zaken en nadat een overeengekomen zekerheid is gesteld.

 

Artikel 6.             Deelleveringen

Het is FS Solutions toegestaan verkochte zaken in gedeelten af te leveren. Dit geldt niet indien een deellevering geen zelfstandige waarde heeft. Indien de zaken in gedeelten worden afgeleverd, is FS Solutions bevoegd elk gedeelte afzonderlijk te factureren.

 

Artikel 7.             Technische eisen

  1. Indien de in Nederland te leveren zaken buiten Nederland moeten worden gebruikt, is FS Solutions verantwoordelijk dat de te leveren zaken voldoen aan de technische eisen of normen die worden gesteld door wetten of bepalingen van het land waar de zaken moeten worden gebruikt, voor zover de koper/opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst van het gebruik in het buitenland melding heeft gemaakt.
  2. Ook alle andere technische eisen die door de koper aan de te leveren zaken worden gesteld en welke afwijken van hun normale eisen, dienen bij het sluiten van de overeenkomst door de koper nadrukkelijk schriftelijk te worden gemeld.

 

Artikel 8.             Monsters, modellen en voorbeelden

Indien door FS Solutions een model, monster of voorbeeld is getoond of verstrekt, wordt dit vermoed slechts te zijn vertoond of verstrekt bij wijze van aanduiding: de hoedanigheden van te leveren zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld afwijken, tenzij uitdrukkelijk wordt vermeld dat zou worden geleverd conform het getoonde of verstrekte monster, model of voorbeeld.

 

Artikel 9.             Uitvoering van de overeenkomst

  1. FS Solutions zal bij de uitvoering van de overeenkomst de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen.
  2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit volgens FS Solutions vereist, heeft FS Solutions het recht bepaalde werkzaamheden door, door haar aan te wijzen personen, waaronder ook derden worden begrepen, te doen uitvoeren.
  3. De koper/opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan FS Solutions aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan FS Solutions worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan FS Solutions zijn verstrekt, heeft FS Solutions het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende kosten volgens de met de opdrachtgever overeengekomen tarieven, of bij gebreke daarvan de volgens de gebruikelijke tarieven, aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
  4. FS Solutions is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat FS Solutions is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor FS Solutions kenbaar was of behoorde te zijn.
  5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fases zal worden uitgevoerd, kan FS Solutions de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgegane fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

 

 Artikel 10.          Contractsduur; uitvoeringstermijn

Een overeengekomen termijn voor de uitvoering/levering is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. FS Solutions zal niet in verzuim zijn, dan nadat zij schriftelijk in gebreke is gesteld na afloop van voorbedoelde termijn en haar daarbij een redelijke termijn voor nakoming is gesteld die onbenut is verstreken.

 

Artikel 11.          Wijzigingen in de te leveren zaken

FS Solutions is bevoegd zaken te leveren die afwijken van hetgeen is overeengekomen indien het betreft wijzigingen in de te leveren zaken, de verpakking of bijbehorende documentatie welke vereist zijn om te voldoen aan toepasselijke wettelijke voorschriften of indien het betreft geringe wijzigingen van de zaak die een verbetering betekenen.

 

Artikel 12.          Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
  1. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. FS Solutions zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
  1. Indien een wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal FS Solutions de opdrachtgever hierover van te voren inlichten. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal FS Solutions daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
  2. Indien de opdrachtgever een consument is, is hij gerechtigd om binnen redelijke termijn nadat FS Solutions heeft meegedeeld dat de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van het overeengekomen honorarium tot gevolg heeft, de overeenkomst te ontbinden.

 

Artikel 13.          Geheimhouding

Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

 

Artikel 14.          Intellectuele eigendom

  1. Onverminderd het bepaalde in artikel 13 (geheimhouding) van deze voorwaarden behoudt FS Solutions zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet.
  1. Alle door FS Solutions verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software, gegevensdragers, enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever in het kader van de overeenkomst en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van FS Solutions worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht.
  1. FS Solutions behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden dan ten uitvoering van de overeenkomst te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

 

Artikel 15.          Opzegging

  1. Beide partijen kunnen de overeenkomst, voor zover deze betrekking heeft op te verrichten diensten/werkzaamheden, schriftelijk, dan wel op dezelfde wijze als waarop de overeenkomst is gesloten opzeggen wegens gewichtige redenen als bedoeld in artikel 7:408 lid 2 BW.
  1. In geval van een dergelijke tussentijdse opzegging wegens gewichtige redenen is de opdrachtgever een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon verschuldigd, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:411 BW.

 

Artikel 16.          Beëindiging van de overeenkomst

  1. De vorderingen van FS Solutions op de koper/opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar indien:
  • Na het sluiten van de overeenkomst aan FS Solutions ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de koper/opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;
  • FS Solutions de koper/opdrachtgever gebruik maakt van haar recht aan de koper/opdrachtgever te verzoeken zekerheid te stellen voor de nakoming indien deze zekerheid binnen de gestelde termijn uitblijft dan wel onvoldoende is.

In de genoemde gevallen is FS Solutions bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel de overeenkomst te beëindigen, een en ander onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen.

  1. Indien zich omstandigheden voordoen met betrekking tot personen en/of materiaal waarvan FS Solutions zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient of zich pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk dan wel dermate bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar wordt, dat nakoming van de verplichting onder de overeenkomst in redelijkheid niet meer kan worden gevergd, is FS Solutions bevoegd de overeenkomst te ontbinden.

 

Artikel 17.          Garantie

  1. FS Solutions garandeert dat de door haar geleverde zaken vrij zijn van ontwerp-, materiaal- en fabricagefouten indien en voor zover de producent garantie op de geleverde zaken heeft verstrekt.
  2. Indien een klacht onder de garantie door FS Solutions gegrond wordt bevonden, is FS Solutions slechts gehouden om te zijner keuze het ontbrekende te leveren, de zaak waarop de klacht betrekking heeft te herstellen, te vervangen of de prijs aan de koper/opdrachtgever terug te betalen tegen teruglevering van de zaken waarop de klacht betrekking heeft.
  3. Voor schade ontstaan als gevolg van een gebrek in het geleverde is FS Solutions aansprakelijk overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 (aansprakelijkheid).
  4. De garantie vervalt indien de koper/opdrachtgever de schade veroorzaakt door een onjuiste behandeling/onjuist gebruik van een gegarandeerde zaak.
  5. Normale slijtage valt niet onder garantie.

 

Artikel 18.          Eigendomsvoorbehoud

  1. De door FS Solutions geleverde zaken blijven het eigendom van FS Solutions totdat de koper alle navolgende verplichtingen uit alle met FS Solutions gesloten koopovereenkomsten is nagekomen:
  • De tegenprestatie(s) met betrekking tot geleverde of te leveren zaak/zaken zelf;
  • De tegenprestatie(s) met betrekking tot krachtens de koopovereenkomst(en) door

FS Solutions verrichte of te verrichten diensten;

  • Eventuele vorderingen wegens niet-nakoming door de koper van deze overeenkomst(en).
  1. De goederenrechtelijke gevolgen van een voor uitvoer bestemde zaak worden beheerst door het recht van het land van bestemming van de betreffende zaak, indien het eigendomvoorbehoud op grond van het recht van het bestemmingsland niet zijn werking verliest totdat de volledige prijs is betaald, tenzij FS Solutions anders bepaalt.
  1. Door FS Solutions afgeleverde zaken, die krachtens lid 1 onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht. Overigens is de koper niet bevoegd de zaken te verpanden of hierop enig ander recht te vestigen.
  1. Op afgeleverde zaken die door betaling in eigendom van de koper zijn overgegaan en zich nog in handen van de koper bevinden, behoudt FS Solutions zich hierbij reeds nu voor alsdan de pandrechten voor als bedoeld in artikel 3:237 BW tot meerdere zekerheid van vorderingen, anders dan de in lid 1 van dit artikel genoemde, die FS Solutions uit welke hoofde dan ook tegen de koper mocht hebben.

De in dit lid opgenomen bevoegdheid geldt eveneens ten aanzien van door FS Solutions geleverde zaken welke door de koper zijn bewerkt of verwerkt, waardoor FS Solutions haar eigendomsvoorbehoud heeft verloren.

  1. Indien de koper zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen, is FS Solutions gerechtigd afgeleverde zaken waarop het in lid 1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust, bij de koper of derden die de zaak voor de koper houden weg te halen of weg te doen halen. De koper is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 10% van het door hem verschuldigde per dag.
  1. Indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken willen vestigen of doen gelden, is koper verplicht FS Solutions zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden op de hoogte te stellen.
  1. De koper verplicht zich op eerste verzoek van FS Solutions:
  • De onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffing- en waterschade en tegen diefstal en de polis van deze verzekering ter inzage te geven;
  • Alle aanspraken van de koper op verzekeraars met betrekking tot de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verpanden aan FS Solutions op de manier die wordt voorgeschreven in artikel 3:239 BW;
  • De vorderingen die de koper verkrijgt jegens zijn afnemers bij het doorverkopen van onder eigendomsvoorbehoud door FS Solutions geleverde zaken te verpanden aan FS Solutions op de manier die wordt voorgeschreven in artikel 3:239 BW;
  • De onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te merken als eigendom van FS Solutions;
  • Op andere manieren medewerking te verlenen aan alle redelijke maatregelen die FS Solutions ter bescherming van haar eigendomsrecht met betrekking tot de zaken wil treffen en welke de koper niet onredelijk hinderen in de normale uitoefening van haar bedrijf.
  1. FS Solutions is overigens gerechtigd de onder haar zich bevindende zaken van koper/opdrachtgever onder haar te houden, indien koper/opdrachtgever niet of niet volledig heeft voldaan aan haar betalingsverplichtingen.

 

Artikel 19.          Gebreken; klachttermijnen

  1. De koper dient de gekochte zaken bij aflevering – of daarna zo spoedig mogelijk – te (laten) onderzoeken. Hierbij dient de koper na te gaan of het geleverde aan de overeenkomst beantwoordt, te weten:
  • Of de juiste zaken zijn geleverd;
  • Of de afgeleverde zaken wat betreft kwantiteit (bijvoorbeeld het aantal en de hoeveelheid) beantwoorden aan de overeenkomst;
  • Of de afgeleverde zaken voldoen aan de overeengekomen kwaliteitseisen of – indien deze ontbreken – aan de eisen die gesteld mogen worden voor een normaal gebruik en/of handelsdoeleinden.
  1. Worden zichtbare gebreken of tekorten geconstateerd, dan dient de koper deze binnen zeven dagen na aflevering schriftelijk aan FS Solutions te melden.
  1. Niet-zichtbare gebreken dient de koper binnen zeven dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen dertig dagen na aflevering schriftelijk te melden aan FS Solutions.
  1. Ook indien de koper tijdig reclameert, blijft zijn verplichting tot betaling en afname van de te leveren zaken bestaan. Zaken kunnen slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming aan FS Solutions worden geretourneerd.
  1. Klachten over verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen zeven dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen dertig dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan FS Solutions.
  1. Indien een klacht over de verrichte werkzaamheden gegrond is, zal FS Solutions deze werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever gemotiveerd aangetoond te worden. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal FS Solutions slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 24 (aansprakelijkheid).
  1. Ook indien de opdrachtgever tijdig reclameert over verrichte werkzaamheden, blijft zijn verplichting tot betaling ter zake bestaan.

 

Artikel 20.          Prijsverhoging

Indien FS Solutions met de koper een bepaalde prijs overeenkomt, is FS Solutions niettemin gerechtigd tot verhoging van die prijs. FS Solutions mag de bij aflevering geldende prijs volgens haar op dat moment geldende prijslijst in rekening brengen. Indien de prijsverhoging meer dan 6% bedraagt, heeft de koper het recht de overeenkomst te ontbinden.

 

Artikel 21.          Honorarium

  1. De hoogte van het honorarium voor verrichte werkzaamheden zal worden vastgesteld op basis van de werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van FS Solutions welke geldig zijn in de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
  2. Eventuele kostenramingen zijn exclusief reis- en verblijfkosten en exclusief BTW.
  3. FS Solutions is gerechtigd om stijgingen in lonen door te berekenen, ongeacht of een vast honorarium is overeengekomen. Een dergelijke verhoging van het honorarium kan slechts aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht één maand na de datum van de schriftelijke kennisgeving van de verhoging aan de opdrachtgever.
  4. Indien de verhoging van het honorarium meer dan 6% bedraagt, heeft de opdrachtgever het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.

 

Artikel 22.          Betaling

  1. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, zendt FS Solutions telkens bij of na het verschijnen van een betalingstermijn de desbetreffende termijnfactuur aan de koper/opdrachtgever toe.
  2. Betaling dient te geschieden binnen dertig dagen na factuurdatum. Na het verstrijken van dertig dagen na de factuurdatum is de koper/opdrachtgever in verzuim; De koper/opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd ex. art. 6:119a BW.
  3. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de koper/opdrachtgever of wanneer toepassing van de schuldsaneringsregeling ten aanzien van de koper/opdrachtgever wordt uitgesproken, zullen de verplichtingen van de koper/opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar zijn.
  4. Door de koper/opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de koper/opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
  5. Betaling dient plaats te vinden zonder korting of verrekening.

 

Artikel 23.          Incassokosten

  1. Indien de koper/opdrachtgever niet of niet tijdig één van zijn verplichtingen nakomt, dan komen, naast de overeengekomen prijs en kosten, alle kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de koper/opdrachtgever, waaronder ook vallen de kosten voor het opstellen en verzenden van aanmaningen, het doen van een schikkingsvoorstel en het inwinnen van inlichtingen.
  1. De koper/opdrachtgever is jegens FS Solutions de door FS Solutions gemaakte gerechtelijke kosten verschuldigd in alle instanties, behoudens voor zover de koper/opdrachtgever aantoont dat deze onredelijk hoog zijn. Dit geldt alleen indien FS Solutions en de koper/opdrachtgever met betrekking tot een overeenkomst waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn een gerechtelijke procedure voeren en rechtelijke uitspraak in kracht van gewijsde gaat, waarbij de koper/opdrachtgever volledig of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld.

 

Artikel 24.          Aansprakelijkheid

  1. Voor gebreken in geleverde zaken geldt de garantie zoals omschreven in artikel 17 (garantie) van deze voorwaarden.
  2. Alle andere dan in lid 1 bedoelde aansprakelijkheid van FS Solutions is beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van FS Solutions beperkt tot de factuurwaarde met een maximum van € 20.000,00.
  3. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of bewuste roekeloosheid van FS Solutions of haar bedrijfsleiding.
  4. FS Solutions is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder vervolgschade.

 

Artikel 25.          Overmacht

  1. Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen en die niet aan FS Solutions zijn toe te rekenen. Hieronder zullen (indien en voor zover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken) mede zijn begrepen:
  • Stakingen in andere bedrijven dan die van FS Solutions;
  • Wilde stakingen of politieke stakingen in het bedrijf van FS Solutions;
  • Een algemeen gebrek aan benodigde grondstoffen en andere voor het tot stand brengen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten;
  • Niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan FS Solutions afhankelijk is;
  • Algemene vervoersproblemen.
  1. FS Solutions heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat FS Solutions haar verbintenis had moeten nakomen.
  2. Tijdens overmacht worden de leverings- en andere verplichtingen van FS Solutions opgeschort. Indien de periode waarin de overmacht nakoming van de verplichtingen door FS Solutions niet mogelijk is langer duurt dan drie maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
  3. Indien FS Solutions bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de koper/opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds geleverde c.q. leverbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

 

Artikel 26.          Geschillenbeslechting

De rechter te Almelo is bij uitsluiting bevoegd om van alle geschillen welke mochten ontstaan tussen FS Solutions en de koper/opdrachtgever kennis te nemen. FS Solutions blijft echter bevoegd de koper/opdrachtgever te dagvaarden voor de bevoegde rechter van de woonplaats van de koper/opdrachtgever.

 

Artikel 27.          Toepasselijk recht

Op elke overeenkomst tussen FS Solutions en de koper/opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag (C.I.S.G.) is niet van toepassing, evenmin enige als andere internationale regeling waarvan uitsluiting is toegestaan.

 

Artikel 28.          Wijziging van de voorwaarden

FS Solutions is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreden. FS Solutions zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de koper/opdrachtgever toezenden. Indien geen tijdstip van inwerkingtreden is meegedeeld, treden wijzigingen jegens de koper/opdrachtgever in werking zodra hem de wijziging is medegedeeld.